از ابتدای اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول چند سند رسمی صادر شده است؟

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از صدور ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار سند رسمی از زمان اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول خبر داد.

صفدر کشاورز، معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، اشاره کرد و گفت: اخیرا این قانون تصویب و ابلاغ شده است و از این رو تکالیف بسیاری را برعهده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دستگاه‌های اجرایی مختلف گذاشته و تکالیفی را برای مردم هم تعیین کرده است.

وی با بیان اینکه ۱۴۶ هزار قرارداد توسط مشاورین املاک در کاتب ثبت شده است، گفت: سامانه جامع املاک کشور نیز برای سال ٩٢ است و  بازطراحی آن با رویکرد خود کاربری و برون سپاری را پیش بینی کردیم و از ابتدای اردیبهشت قراردادش منعقد شده که ثبت شرکت‌ها از ١۴٠١ با رویکرد ساده سازی و هوشمندسازی شروع شد به زودی رونمایی خواهد شد.

سخنگوی سازمان ثبت ادامه داد: از ابتدای اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول تاکنون یک میلیون و ۳۵۰ هزار سند رسمی صادر شده است.

وی همچنین اظهار کرد: با توجه به اینکه رنگ اسناد رسمی بعد از اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات متمایز با قبل است، هرگونه نقل و انتقال این اسناد باید به صورت رسمی باشد، در غیر این صورت در محاکم مورد پذیرش نیست.

سخنگوی سازمان‌ ثبت‌ اسناد و املاک کشور درباره نوع مشارکت مشاورین املاک در اجرای قانون الزام به ثبت رسمی گفت:  سامانه کاتب در دو موضوع با مشاورین املاک مرتبط است.

وی تصریح کرد: بحث اسناد صادره بعد از لازم‌الاجرا شدن قانون اینطور است که مشاورین املاک فقط می‌توانند پیش‌نویس قرارداد معاملات را تنطیم و آن را برای تنطیم سند به دفاتر اسناد رسمی ارسال کنند. از ۱۵ مرداد شرایط اتصال مشاورین به سامانه برای تمام مشاورین فراهم شده است و از طریق سامانه کاتب که مشاورین املاک به این سکو مراجعه می‌کنند و با وارد کردن شماره ملی املاک به سامانه دسترسی پیدا می‌کنند و پیش‌نویس را به دفاتر اسناد رسمی ارسال می‌کنند.

کشاورز گفت: در کل کشور در مجموع ۱۷۵ هزار مشاور املاک دارای پروانه کسب داریم و تا کنون ۴۰ هزار مشاور دارای پروانه کسب معتبر  به سکوی کاتب وصل شده‌اند.

وی ادامه داد: بخش دوم ارتباط مشاورین به کاتب به این صورت است که با توجه به اینکه قانون‌گذار برای تنطیم قراردادهای برای قبل از لازم الاجرا شدن قانون الزام را مجاز دانسته است، سازمان ثبت اسناد با دو شرط یک؛ ملکی که می‌خواهد نقل و انتقال یابد، باید دارای سند مالکیت باشد چه سند دفترچه‌ای و چه سند حدنگاری صادره قبل از لازم‌الاجرا شدن قانون الزام و دوم؛ استعلام مالکیت که امکان ثبت در کاتب را فراهم‌ کرده است که تا کنون قریب ۴۶ هزار سند در کاتب ثبت شده است.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود